Etusivu » Tietoa Pirkan opistosta » Taiteen perusopetus » Taidekoulujen yhteinen opetussuunnitelma » Oppimäärien yhteiset tavoitteet
Yleisen oppimäärän yhteiset tavoitteet |
Laajan oppimäärän yhteiset tavoitteet |
· elinikäisen taidesuhteen ja kulttuurisen osallisuuden edistäminen. · tarjota innostavia ja monipuolisia mahdollisuuksia taiteen tekemiseen ja kokemiseen sekä taiteesta nauttimiseen · kannustaa pohtimaan taiteen merkitystä omassa elämässä sekä vaikuttamaan omaan elinympäristöönsä taiteen keinoin · oppimisen ilon, opiskelumotivaation ja luovan ajattelun edistäminen · oppilaiden yksilöllisten oppimisen tarpeiden ja lähtökohtien huomioiminen · kannustaa ja ohjata valitsemaan itselleen merkityksellisiä tapoja tehdä taidetta · kokeilla, harjoitella ja soveltaa taiteenalansa ilmaisukeinoja moniaistisesti · tukea oppilaiden ajattelun taitojen ja monilukutaidon kehittymistä myös taiteiden ja tieteiden välisyyttä hyödyntämällä · kannustaa tutustumaan taiteenalaan historiallisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta
|
· luoda edellytyksiä elinikäiselle taiteen harjoittamiselle ja aktiiviselle kulttuuriselle osallisuudelle · tarjota mahdollisuuksia osaamisen monipuoliseen ja päämäärätietoiseen kehittämiseen sekä taiteesta nauttimiseen · innostaa käyttämään taidetta myös yhteistyön, vaikuttamisen ja osallistumisen välineenä · vahvistaa oppilaiden oppimisen iloa, opiskelumotivaatiota ja luovaa ajattelua huomioimalla heidän vahvuutensa, potentiaalinsa ja kiinnostuksen kohteensa · rohkaista asettamaan omia oppimistavoitteita ja tekemään opintoihin liittyviä valintoja niiden pohjalta · ohjata taiteenalan opintojen edetessä oppilasta ottamaan yhä enemmän vastuuta omasta oppimisestaan · tarjota oppilaalle mahdollisuuden kehittää hänelle merkityksellisiä taiteenalan ilmaisutapoja · kannustaa tarkastelemaan, tulkitsemaan ja arvottamaan kulttuurisesti moninaista todellisuutta taiteen keinoin · tukea opinnoissa kehittyvää monilukutaitoa sekä oppilaiden kriittistä ajattelua ja oppimisen taitoja · ohjata tarkastelemaan taiteenalaa historiallisena, yhteiskunnallisena ja ajankohtaisena ilmiönä · rakentamaan toiminnassaan yhteyksiä taiteiden ja tieteiden välille |