Opettajat

Etusivu » Kuvataidekoulu » Opettajat

Opettajat 2022-2023

 

 

Lasten ja nuorten kuvataidekoulu

 

Saara Eloranta, kuvataideopettaja (TaM)

 

 

Olen sielultani tutkija. Jokainen päivä on mahdollisuus uuden oppimiseen ja ymmärtämiseen!

Innostun helposti monenlaisista asioista - olisi ihana osata ja tietää kaikkea mahdollista. Suunnittelen vähän väliä erilaisia pienempiä (tai välillä suuren suuriakin) projekteja, jotka useimmiten jäävät vielä odottamaan sopivaa hetkeä. Toisaalta itse unelmointi on tavallaan yhtä tärkeää kuin unelmien toteuttaminenkin! Opettamisessa minulle on merkityksellistä avata oppilaalle taiteen ja itse tekemisen mahdollisuudet. Pienikin muistijälki tai uusi taito saattaa myöhemmin kasvaa hämmästyttäviin mittoihin. Taiteessa minulle on merkityksellistä sen rajattomat mahdollisuudet ilmaisuun, kommunikaatioon, vuoropuheluun ja itsetuntemukseen. Taide on ikkuna sekä omaan että toisen ihmisen sieluun. Taiteen kentältä löytyy jokaiselle jotain sekä katsojana että tekijänä, suunnan ja painotuksen saa ihan itse päättää!

 

Heli Hieta, päätoiminen kuvataideopettaja (TaM)

 

 

Olen Heli, kuvataideopettaja ja työskentelen Pirkkalassa 

Mitä mielessä? Merihirviöiden anatomia! 

Minulla on: kaikki hyllyt, nurkat ja ikkunalaudat täynnä kirjoja. 

Minua houkuttaa taiteen tarinat, jotka vievät lähelle ja kauas, menneeseen ja tulevaan. Taiteen maailmassa asiat voidaan nähdä ja kokea monella tavalla. Luovuuden ja mielikuvituksen lihaksille taide on parasta. 

 

Anna Hyrkkänen, kuvataiteilija (KuM)

 

 

Olen Anna Hyrkkänen, kuvataiteilija ja kuvataideopettaja. Erityisosa-aluettani kuvataiteessa on kuvanveisto, valotaide ja instaallaatiotaide. Niin taiteessa kuin opettamisessakin innostavaa on yllättävyys ja erilaisten näkökulmien moninaisuus. Innostun ilmiöistä, uusista materiaalikokeiluista ja tarinoista kuvien taustalla. Opettamisessa parasta on, kun oppilas innostuu omasta tekemisestään ja uppoutuu ideansa eteen päin viemiseen. Hienoa on myös katsoa kuinka opetettava periksi antamatta ottaa vastaan itselleen haasteellisen tehtävän ja päätökseen päästyään osaa olla ylpeä itsestään. Taiteessa minulle kiinnostavaa on juuri se, että mikään ei ole pysyvää tai täysin valmista. Taide on minulle uuden äärellä olemista. 

 

Tuija Ihanta, kuvataiteilija ja kuvataideopettaja (TaM)

 

 

Moi! Olen Tuija, kuvataiteilija ja kuvataideopettaja. Tykkään ihmetellä elämän ihmeitä luonnossa kulkien. Sielunmaisemassani lentää monenkirjavat linnut, meri pauhaa, metsä on vanha ja viisas. Maasto on kumpuileva ja jylhä. Sen kätköissä on hyvä olla ja kuunnella hiljaisuutta, jossa vain luonto puhuu. Nämä teema välittyvät niin omaan taiteeseeni kuin tapaani opettaa.

 

Minua kiehtoo taiteen ilmaisukyky sanoittaa sanomatonta. Se on väylä ihmiseen itseensä, sekä ympäröivää todellisuuteen. Taide herättää niin aisteja kuin ajatuksia. Se tuottaa tärkeitä keskustelunavauksia, oivalluksia ja välillä pelkkää kokemisen iloa. On riemullista löytää jotain mikä pysäyttää ja koskettaa syvästi. Parasta se on jaettuna.

 

Opettamisessa merkityksellisintä onkin erilaiset kohtaamiset ja mahdollisuus kulkea taiteentekijöiden matkassa, olla matkakumppanina. Oppiminen on koko ajan molemminpuolista.

 

Suvi-Tuulikki Jaakkonen, taidemaalari

 

 

Olen Suvi, taiteellinen, tunteva ja tutkiva ihminen. Taiteilijana innostun herkästi uusista asioista, otan selvää ja kokeilen rohkeasti. Minua kiehtovat monet mahdollisuudet tekniikoissa, tekniikoiden yhdistämisessä ja itseilmaisussa. Olen iloinen, että saan työskennellä lasten ja nuorten kanssa, tarjota heille mahdollisuuksia, tutkia ja tehdä taideta sekä myös oppia tuntemaan itseänsä paremmin. Haluan tukea lapsia ja nuoria ja nähdä jokaisen ainutlaatuisena. Opettamisessa ja taiteessa minulle merkityksellisistä on hoitaa tehtäväni hyvin, voittaa vastoinkäymiset ja kääntää ne mahdollisuuksiksi.

 

Virpi Timonen, suunnittelijaopettaja, kuvataideopettaja (TaM)

 

 

Olen Virpi, kuvataide-, kässä- ja kohtaamistaiteen ope. Olen ollut lähes koko elämäni koulussa, joko oppimassa uutta, suunnittelemassa opintoja tai opettamassa opintokokonaisuuksia. Innostun helposti melkein mistä vaan, siksi minun täytyy olla tarkkana, mihin kaikkeen ryhdyn. Rakastan olla mukana vaihtelevissa projekteissa kohtaamassa erilaisia ihmisiä. Keltainen on minulle erityinen ja merkityksellinen väri. Keltainen hymyilee, hehkuu ja kasvaa, se repii, puree ja itkee. Keltainen on kulkenut ja kulkee vierelläni läpi elämän.

 

Niina Salmelin, kuvataideopettaja, (TaM)

 

 

Olen Niina, sarjakuvataitelija ja animaatio- ja elokuvafriikki.

 

Innostun, kun kuulen muiden omista onnistumisen elämyksistä, taideprojekteista tai mikä ikänä heitä sillä hetkellä kiinnostaakaan. Innostuminen antaa tarmoa omien projektien jatkamiseen. Onnellisimmillani olen taidetta tehdessä ja ajankohtaisena minulla pysyvätkin oman taiteen tekeminen. Minulla on viisi eri luonnos- ja muistikirjaa, joiden olemassaolon unohdan, tasaisin väliajoin. Lisäksi minulta löytyy vuori erilaisia taidetarvikkeita, jotka tarttuivat kaupassa mukaan.

 

Opettamisessa ja taiteessa minulle merkityksellistä on tarinoiden kertominen, uusien asioiden löytäminen ja sen, että jokainen pääsee ilmaisemaan itseään omalla persoonallisella tavallaan.

 

Katri Mononen, kuvataiteilija (Tam)

 

 

Olen Katri Mononen, Nokialla asuva kuvataiteilija ja taideopettaja.

 

Innostun yllättävistä väriyhdistelmistä, monikerroksisista maalauspinnoista ja teoksista, jotka avautuvat hiljalleen, paljastamatta kaikkea kerralla.

Minulla on kokemusta erilaisten maalauskurssien ja nykytaiteen työpajojen opettamisesta. Suunnittelen kursseilleni vaihtelevia teemoja, joita voivat olla vaikkapa väri, uusi maalaus tai tilataide. Opettamisessa ja taiteessa minulle merkityksellistä on vaalia tekemisen iloa, 

vapautta ja monimuotoisuutta. Toivon, että jokainen löytää kursseiltani omaan ilmaisuunsa jotain uutta.

 

Mirjami Tölli, kuvataitelija ja taideohjaaja 

 

 

Olen Mirjami Tölli.

 

Minulle taiteen tekemisessä on tärkeintä hetkessä eläminen, läsnäolo ja taiteen kautta yhteyden kokeminen itseensä ja toisiin ihmisiin. Haluan olla oppilailleni rinnallakulkija oman äänen ja kädenjäljen löytämisessä ja näiden kautta kohdatuksi ja näkyväksi tulemisessa.

 

Aikuisten kuvataidekoulu

 

Mikael Härkänen, kuvataideopettaja (TaM)

 

 

Tulin Pirkanmaalle vuonna 1985, kun aloitin silloisen Pirkkalan kansalaisopiston päätoimisena taideopettajana. Siirryin seutuopiston leipiin ympäristökuntien opistojen yhdistyessä Pirkan opistoksi. Työni painopiste on koko ajan ollut aikuisten taidekoulun ja myös vapaan sivistystyön taideopetuksen puolella. Työskentely aikuisten kanssa on tuntunut antoisalta.


Nautin arjen pienistä asioista, kuten aamusumusta tai kahvikupin heijastuksesta pöydän pinnalla tai nauttimani keiton väreistä lautasellani. Oikeastaan arki voi olla joka päivä juhlaa - tässä hetkessä. Myös kuvan tekijänä olen huomannut suosivani monesti niukkaa ilmaisua ja pieniä vivahteita.


Matti Kuronen, kuvataiteilija

 

 

Olen kuvataitelija Matti Kuronen. Ohjailen neljättä ja viidettä vuosikurssia. Lisäksi minut voi tavata joka toisessa sunnuntaiateljeessa. Taiteilijana päätekniikkani ovat maalaus, kuvanveisto ja installaatio.

 

Lumoudun valosaasteettomasta tähtitaivaasta ja olenkin tähtiin tuijottaja. Voisin katsella kauniille ja mystiselle tähtitaivaalle ikuisuuden. Vain pienestä kohtalon oikusta sieltä voi löytää oman onnentähtensä, joka vilkuttaa onneaan hetkittäin tai loistaa koko loppuelämän ajan.

 

Omassa ja oppilaiden työskentelyssä pidän tärkeänä avarakatseista ja ennakkoluulotonta luovuutta, onnistuneita- ja epäonnistuneita kokeiluja ja niiden kautta löytyvää persoonallisuutta.

 

Merja Tanhua, kuvataiteilija

 

 

Minulle taiteen tekeminen ja sen opettaminen on ilo. Hauskinta on, kun uskaltaa fokusoida ihmeeseen.

 

Kaija Tomperi, toimistosihteeri

 

 

 

 

Avaa sivuvalikko
Sulje sivuvalikko