UKK - usein kysytyt kysymykset

Etusivu » Maksut ja ohjeet » UKK - usein kysytyt kysymykset

Miksi opiston kausi on niin lyhyt?
Julkisen rahoituksen rajallisuus määrittää hyvin pitkälti sitä, kuinka laajaa toiminta voi olla. Jos toimikautta jatkettaisiin, jouduttaisiin kurssivalikoimaa vastapainoksi karsimaan. Osittain asiaan vaikuttavat myös vuodenajat ja asiakkaiden lomakäyttäytyminen. On käytännössä havaittu, että opiskelijamäärät vähenevät jo selvästi, jos kurssit jatkuvat toukokuulle tai alkavat elokuussa. Myös jouluaikaan monet asiakkaat haluavat pitkän loman valmistautuakseen juhlapyhiin.

 

Miksi kurssimaksuja ei voi maksaa kahdella eri maksuvälineellä?
Syksyllä 2016 tehdyn uudistuksen jälkeen tämä on mahdollista niillä kursseilla, joihin hyväksytään tyky-setelit maksuvälineeksi (myös sähköiset maksut) . Asiakas voi halutessaan maksaa osan kurssimaksustaan seteleillä ja osan käteisellä. Kortilla kursseja ei voi maksaa, koska opiston toimipisteissä ei vähäisen tarpeen vuoksi ole korttimaksupäätteitä.


Miksi tilojen puutteisiin ei saada parannusta?
Opisto etsii jatkuvasti toimintoihinsa sopivia kohtuuhintaisia tiloja ja tekee kehittämisehdotuksia käytössään oleviin tai suunnitteilla oleviin tiloihin. Koska opiston opetus järjestetään jäsenkuntien tai yksityisten toimijoiden omistamissa tiloissa, ei opisto kuitenkaan voi itse päättää kunnostuksista. Usein parannusehdotuksia kuunnellaan ja ne myös toteutetaan, esimerkkeinä Nokian koulun ateljeetila, Opistoaseman tilat ja Lempoisten koulun yhteiskäyttötilat. Joskus esitetyt kunnostustoimenpiteet tai parannukset jäävät valitettavasti toteutumatta kustannussyistä. 


Miten on mahdollista, että kurssi täyttyy ilmoittautumisen alettua alle minuutissa?
Opistolla on käytössään tietoverkossa toimiva HelleWi-kurssihallinto- ja ilmoittautumisjärjestelmä, jonka kautta lukuisat asiakkaat voivat olla samanaikaisesti tekemässä varauksiaan tietokoneiltaan. Nykyisin valtaosa ilmoittautumisista tulee ko. järjestelmän kautta ja siksi suosituimmat kurssit voivat täyttyä jopa kymmenessä sekunnissa.


Miksi korvauskertoja ei pidetä aina kauden lopuksi samaan aikaan ja samassa paikassa?
Valtaosa opiston kursseista järjestetään muiden, esim. koulujen ja yhdistysten hallinnoimissa tiloissa ja siksi opisto joutuu hakemaan käyttövuorot omaa toimintaansa varten. Koska korvauskerran varaus joudutaan tekemään myöhemmin, ei aina saada samaa paikkaa kuin varsinaisella opetuskaudella. Usein myös opettajan muut sitoumukset vaikuttavat siihen, ettei korvaavaa kertaa voida järjestää totuttuna kokoontumispäivänä tai varsinaisessa opetuspaikassa.

 

Miksi en ole saanut tekstiviesti-ilmoitusta peruuntuneesta kurssikerrasta?
Kurssikertojen perumisilmoitukset lähetetään tekstiviestinä niihin puhelinnumeroihin, jotka asiakkaat ilmoittavat. Mikäli numero on ilmoitettu väärin tai se on vaihtunut, ei viesti tavoita oikeaa henkilöä. Satunnaisesti kyse voi myös olla siitä, että operaattorin järjestelmässä on häiriö.  Jos puhelinliittymän asetuksissa on päällä palveluviestien esto, ei viesti myöskään tällöin mene perille.

 

Miksi en ole saanut sähköpostiini vahvistusta ilmoittautumisestani?
Kaikista kurssihallintojärjestelmään kirjatuista ilmoittautumisista menee järjestelmän lähettämä viesti asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiin. Mikäli sähköposti on ilmoitettu väärin tai se on vaihtunut, ei viesti tavoita oikeaa henkilöä. Vahvistussähköposti saattaa myös ohjautua sähköpostin roskapostikansioon.

 

Miksi kursseihin tehdään muutoksia kesken kauden (tila, ohjaaja, aika)?
Koska opiston kurssit järjestetään valtaosin muiden hallinnoimissa tiloissa, saattaa tilan omistaja muuttaa varausta oman toimintansa (mm. koulun vanhempainilta tai ylioppilaskirjoitukset) takia. Joskus myös tiloissa havaitut terveyshaitat saattavat aiheuttaa tilan vaihtumisen.

Opettajan tai aikataulun muutoksen taustalla ovat useimmiten opettajan henkilökohtaiseen elämään liittyvät asiat (sairastuminen, työn tai asuinpaikan vaihtuminen tms.). Joskus myös opettajaa koskeva palaute saattaa aiheuttaa tarpeen henkilövaihdokseen.

 

Miksi kurssilla vuosikausia opettanut opettaja vaihdetaan toiseen?
Pirkan opisto on Nokian kaupunginvaltuuston hyväksymässä tavoiteohjelmassa ja omassa kehittämisohjelmassaan sitoutunut siihen, että kaikki opiston opettajat ovat mahdollisuuksien mukaan opetusalansa koulutuksen saaneita ja pedagogiset opinnot suorittaneita. Muodollisen kelpoisuuden omaavilla opettajilla on rekrytoinnissa aina etusija. Opisto etsii jatkuvasti ammattitaitoisia, alansa huippuja. Opettajaa voidaan vaihtaa myös kurssisisältöjen uudistamiseksi.

 

Miksi opisto vaatii henkilötunnuksen ilmoittautumisen yhteydessä?
Opisto käyttää toiminnassaan sähköistä HelleWi-kurssihallintojärjestelmää. Järjestelmässä henkilötunnusta tarvitaan asiakkaan yksilöimiseen henkilörekisterissä, jotta ilmoittautuminen, opintosuoritukset ja laskutus pystytään kohdistamaan oikein. Henkilörekisterin sisältämä kurssihallintojärjestelmä on määräysten mukaan rakennettu ja salasanoilla suojattu. Nokian kaupungin käyttämien tietoverkkojen ja ohjelmien turvallisuutta valvotaan myös koko ajan ammattilaisten toimesta.