Etusivu » Teatterikoulu » Opetussuunnitelmat » Sisällöt ja tavoitteet, lapset ja nuoret
Teatterin perusteet |
Teatterin jatko-opinnot |
Nuorisoteatteri |
Teatterin tuntemus |
Esiintymis- ja vuorovaikutustaidot |
|||
· ohjata oppilasta toimimaan ryhmän jäsenenä · opettaa oppilasta ymmärtämään luovan ryhmätyöskentelyn perusteita · opettaa oppilasta kehittämään kykyä vastaanottaa ohjeita ja palautetta · rohkaista oppilasta vuorovaikutukseen ja kontaktiin muun ryhmän ja yleisön kanssa |
· syventää ryhmässä toimimisen taitoja kuten kuuntelemista, läsnäoloa ja kontaktia · oppilas ymmärtää omat vastuut ja velvollisuudet osana luovaa ryhmätyöskentelyä · oppilas kykenee reflektoimaan sekä omaa että muun ryhmän työskentelyä · oppilas osaa vastaanottaa ohjeita ja palautetta oman työskentelynsä osalta · oppilas pystyy toimimaan aktiivisesti ja oma-aloitteisesti vuorovaikutuksessa muun ryhmän kanssa |
· kannustaa oppilasta toimimaan vastuullisena ryhmän jäsenenä · rohkaista oppilaita vuorovaikutukseen ja kontaktiin toisten esiintyjien ja yleisön kanssa · ohjata oppilasta ymmärtämään läsnäolon merkitys esiintymistilanteessa · ohjata oppilasta kehittämään kokonaisvaltaista ilmaisuaan · rohkaista oppilasta reflektoimaan omaa ja muiden työskentelyä
|
· rohkaista oppilaita vuorovaikutukseen ja kontaktiin toisten teatterin tekijöiden, esiintyjien ja yleisön kanssa · rohkaista oppilasta reflektoimaan omaa tekemistään suhteessa toisiin
|
Oma taiteellinen prosessi |
|||
· kannustaa oppilasta luovaan toimintaan ja uteliaisuuteen sekä kokeilemaan rohkeasti teatterin keinoja · rohkaista oppilasta uskomaan itseensä, löytämään omia vahvuuksiaan · innostaa oppilasta asettamaan itselleen tavoitteita ja reflektoimaan omaa työskentelyään · ohjata oppilasta harjoittelemaan läsnäoloa osana omaa taiteellista työskentelyä · ohjata oppilasta hahmottamaan omaa kokonaisvaltaista itseilmaisua osana näyttämötoimintaa |
· oppilas osaa hyödyntää oppimiaan teatterin keinoja luovasti · oppilas luottaa omiin kykyihinsä sekä ymmärtää omia vahvuuksiaan · oppilas syventää reflektio- ja tavoitteiden asettelutaitojaan · oppilas ymmärtää läsnäolon ja oman itseilmaisun merkityksen osana omaa taiteellista työskentelyä |
· motivoida ja sitouttaa oppilasta työskentelemään pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti · ohjata oppilasta omaksumaan teatterin käsitteitä · ohjata oppilasta tutustumaan tekemisen kautta teatteriesitysten eri muotoihin · ohjata oppilasta tutustumaan näytelmäkirjallisuuteen ja harjoittelemaan näytelmien lukemista
|
·rohkaista oppilaita vuorovaikutukseen ja kontaktiin toisten teatterin tekijöiden, esiintyjien ja yleisön kanssa ·rohkaista oppilasta reflektoimaan omaa tekemistään suhteessa toisiin
|
Teatteriesitys |
|||
· ohjata oppilasta ymmärtämään teatterin perus käsitteitä ja tutustumaan sen eri osa-alueisiin · ohjata tunnistamaan esityksen harjoitusprosessin vaiheita |
· oppilas osaa työskennellä pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti · oppilas on omaksunut teatterin käsitteitä ja osa-alueita monipuolisesti · oppilas ymmärtää esityksen valmistamisen eri vaiheiden merkityksen · oppilas kykenee toimimaan erilaisten yleisöjen kanssa |
· ohjata oppilasta havainnoimaan itseään sekä ilmiöitä ja todellisuutta ympärillään · rohkaista oppilasta löytämään omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ja ilmaisemaan itseään · innostaa oppilasta asettamaan itselleen tavoitteita ja reflektoimaan omaa työskentelyään |
· ohjata oppilasta havainnoimaan itseään sekä ilmiöitä ja todellisuutta ympärillään |
Teatteritaide osana yhteiskuntaa |
|||
· ohjata oppilasta tutustumaan teatteriin taidemuotona · opettaa oppilasta ymmärtämään leikin ja teatterin erot ja yhteneväisyydet · ohjata oppilasta havaitsemaan teatterin yhteyksiä muihin taiteenlajeihin |
· oppilas osaa hyödyntää yhteiskunnasta ja muista taiteenlajeista tekemiään havaintoja osana taiteellista työskentelyä · ohjata oppilasta tutustumaan teatteriin taidemuotona |
· kannustaa oppilasta havainnoimaan teatteria ja teatteritaidetta osana omaa elämää ja yhteiskunnallisena ilmiönä · ohjata oppilasta tutustumaan teatterin moninaisiin tehtävänkuviin, teatteritaitojen hyödyntämiseen eri ammateissa, työnhaussa ja opiskelussa sekä harrastamaan teatteria monipuolisesti · ohjata oppilasta tutustumaan teatteriin ja sen sovelluksiin taidemuotona ja teatteritaiteen yhteyksiin muihin taiteisiin · ohjata oppilasta analysoimaan kokemaansa ja näkemäänsä |