Etusivu » Musiikkiopisto » Yksilöopetus ja opettajat » Laulu
Klassinen laulu
Nokia
Laulu ja piano (rytmimusiikki)
Lempäälä
Olen Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen osastolta vuonna 2014 valmistunut musiikin maisteri ja aineenopettaja. Olen myös laulaja-lauluntekijä ja säveltänyt musiikkia koko ikäni. Toimin Pirkan opistossa pianon vapaan säestyksen ja improvisoinnin tuntiopettajana. Pianon ja pop/jazz-laulun opetuksen lisäksi johdan popkuoroa, jolle myös sovitan ohjelmiston
Mielestäni tärkeintä musiikinopetuksessa on innostavan ja turvallisen ilmapiirin luominen, jotta jokainen löytäisi oman tapansa tehdä musiikkia ja ilmaista itseään. Pyrin positiivisuuteen, ja kannustan keskusteluun, spontaaniin improvisointiin ja heittäytymiseen. Tuen pitkäjänteistä musiikin opiskelua välillä haastaen, välillä lempeästi kannatellen.
Jokainen oppilas on erilainen ja erityinen. Parasta ovat ne hetket, kun oppilas ylittää itsensä, oivaltaa uutta tai innostuu! Musiikin voima on valtava. Musiikissa on kaikki.
Piano ja laulu (rytmimusiikki)
Nokia ja Pirkkala
Helsingin Sibelius-Akatemiasta musiikkikasvatusosastolta valmistunut musiikin maisteri, sisältäen opettajan pedagogiset opinnot Helsingin yliopistossa.
Esiintyen ja opettaen toiminut 1990-luvun alusta musiikin eri kentillä. Työtehtäviä mm. TTT:llä, TV:ssä, jazz-klubeilla - laulusolistina, pianistina, taustakuorolaisena, tanssijana, säveltäjänä ja pedagogina.
Pop/jazz-musiikin parissa olen ollut leijonan osa työstäni, vaikka koulutukseni aikoinaan painottui vahvasti klassiseen pianonsoittoon ja -lauluun. Nykyisessä opetustyössä nämä genrejen väliset raja-aidat on hyvä tiedostaa, vaikka ne on sopivasti laitettu kallelleen jo aikoja sitten. Klassisessa- sekä pop-laulussa on enemmän yhteisiä elementtejä kuin niitä erottavia tekijöitä. Albertin bassoa on hyödyllistä harjoittaa pop-pianistiksikin pyrkivän vasurilla!
Musiikin iloa olisi joka tunnilla hyvä saavuttaa edes tuokio, mieluummin enemmänkin! Yksityiskohtien hiominen on tärkeää, mutta niihin ei juututa 100% ajasta.
Tärkeintä on kuitenkin Ihmisenä oleminen. Esimerkiksi usein toistuu tilanne, että oppilas onkin oikeassa ja minä väärässä. Tämä on vapauttavaa sekä minulle että oppilaalle. Virheet eivät haittaa!
Ninni myös somessa & verkkosanakirjassa:
https://fi-fi.facebook.com/NinniMartikaine/?mod=2023-9-29
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ninni_Martikainen?mod=2023-9-29
Klassinen laulu ja musiikin hahmottaminen
Lempäälä, Vesilahti ja Pirkkala
Laulu (rytmimusiikki)
Nokia
Olen muusikko, musiikkipedagogi (AMK) ja teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK). Opistolla toimin rytmimusiikin lauluopena ja kuoronjohtajana. Erityisenä intohimona voisin mainita biisinkirjoittamisen: sävellän, sanoitan ja sovitan musiikkia muun muassa soolotuotantooni, kuoroille ja lauluyhtyeille sekä erinäisiin teatteriesityksiin. Teatteritaiteen parissa olen työskennellyt monipuolisesti ohjaajana, näyttelijänä, ryhmänohjaajana sekä opettajana.
Luovuus ja itseilmaisu ovat olleet aina suuri osa identiteettiäni, ja nämä asiat korostuvat myös omassa pedagogiikassani. Rakastan tutkia yhdessä oppilaan kanssa miltä ja miten musiikki ja tarinat tuntuvat kehossa. Entä miten pääsemme laulajina syvemmälle itseilmaisuun? Musiikki on upea kommunikaatioväline ja (ainakin minun listassani) heittämällä parhaimpia asioita maailmassa!
Laulu (rytmimusiikki)
Lempäälä, Pirkkala, Nokia
Laulu (rytmimusiikki)
Pirkkala
Laulu (rytmimusiikki)
Lempäälä
Valmistun syksyllä 2023 Musiikkipedagogiksi (AMK) Jyväskylän Ammattikorkeakoulusta. Pop/jazz-laulajan ammattiin valmistuin ennen pedagogisia opintojani Joensuun Konservatoriolta vuonna 2018. Laulun lisäksi hallitsen useita sivuinstrumentteja: viulun, pianon ja akustisen kitaran.
Aikaisemmin olen toiminut opetustehtävissä muun muassa kuoronjohtajana, musikaali-ensemblen lauluvalmentajana sekä yksityisenä pop/jazz-lauluopettajana. Lisäksi omaan vuosien kokemuksen keikkailusta freelancer-muusikkona eri kokoonpanoissa ja olen päässyt toteuttamaan intohimoani musikaaleihin myös teatterilavalla esimerkiksi Jyväskylän Kaupunginteatterissa.
Laulupedagogina olen oppilaslähtöinen ja kannustava. Haluan, että oppilaani kokevat jokaisella tunnilla onnistumisen kokemuksia ja musiikin iloa. Laulamisessa minulle erityisen tärkeää on ilmaisu ja musiikista nauttiminen. Etsitään yhdessä sinun äänesi ja tapasi toteuttaa musiikkia. Panostan tunneillani terveeseen äänenkäyttöön ilman kiristyksiä ja puristuksia. Laulamisen pitää tuntua hyvältä! Hallitsen laajasti kevyen musiikin genret, mutta vahvuuksiani ovat erityisesti pop-, soul- ja r 'n b, sekä musikaalit.